kalorifer

A „kalorifer” általában egy fűtőberendezést jelöl, amelyet általában zárt helyiségekben használnak, például otthonokban vagy irodákban. A kalorifer általában fűtőtestekből és egy ventilátorból áll, együtt működnek a levegő melegítésére és keringésére a környező térben.

A kaloriferek sokféle típusa létezik. Az egyik leggyakoribb típus az elektromos kalorifer, az elektromos energia felhasználásával működtetnek. Ezek általában hordozhatóak és könnyen használhatók, mivel csak a hálózati csatlakozóba kell csatlakoztatni őket.

Más típusú kaloriferek gázzal, olajjal vagy más üzemanyaggal működnek. Ezek általában olyan helyeken használhatók, ahol nincs könnyen elérhető elektromos energiaforrás, vagy ahol gazdaságosabb más típusú energiát használnak.

A kaloriferek nagyon hasznosak hideg időben, amikor extra fűtésre van szükség, például ha a fő fűtésrendszer nem elegendő, vagy csak egy kis területet kell felmelegíteni a házban vagy az irodában. könnyen szabályozhatóak, így a felhasználók beállíthatják a kívánt hőmérsékletet és szintet.

Kapcsolódó oldal:
Mi a kalorifer? Milyen fajtái vannak? 

  • energetika, gazdaság, háztartás

1+1%-os SZJA rendelkezés 2024-ben

Idén is lehet rendelkezni a személyi jövedelemadó 1+1%-áról legkésőbb 2024. május 21-éig, az szja-bevallástól függetlenül is.

Bárki dönthet úgy idén is, hogy az összevont adóalap után befizetett személyi jövedelemadójának 1 százalékát felajánlja egy regisztrált civilszervezetnek, további 1 százalékát pedig egy technikai számos vallási közösségnek [1] vagy a kiemelt költségvetési előirányzatnak, ami idén a Nemzeti Tehetség Program.

A felajánlására jogosult, kedvezményezett civilszervezetek listája itt érhető el.

A felajánlására jogosult vallási közösségek listája és a kiemelt előirányzat itt érhető el.

Az szja 1+1%-áról – függetlenül az szja-bevallás módjától – a bevallással együtt vagy külön is lehet rendelkezni.

A nyilatkozat legegyszerűbb elektronikusan nyújtható be:

  • az eSZJA webes felületen, online kitöltve vagy
  • az ÁNYK-ban a bevallással együtt, annak EGYSZA-lapját is kitöltve vagy
  • külön, a 23EGYSZA-nyomtatvány kitöltésével.

Papíralapon benyújthatópostán keresztül, vagy személyesen, illetve meghatalmazott által, lezárt borítékban a NAV ügyfélszolgálatain

  • a személyijövedelemadó-bevallással együtt, annak EGYSZA-lapját is kitöltve,
  • az e-SZJA-felület kitöltőprogramjával készített és kinyomtatott nyilatkozaton,
  • a 23EGYSZA jelű nyomtatványon vagy azonos adatokkal a nyilatkozaton, továbbá
  •  május 10-ig lezárt borítékban leadva a munkáltatónak, ha az vállalja a nyilatkozatok összegyűjtését. A borítékon a leragasztás helyén szerepelnie kell a felajánló aláírásának.

Ha a nyilatkozatokat eseti meghatalmazott nyújtja be, csatolni kell a meghatalmazást is.

A 2024. május 21-ei határidő jogvesztő. Ez azt jelenti, hogy ha valaki május 21. után rendelkezik befizetett személyi jövedelemadója 1+1%-áról, a rendelkezése érvénytelen, és a késedelem igazolási kérelemmel sem menthető ki.

2024.január 1-jétől már nem csak a vallási közösségeknek, hanem a kiemelt költségvetési előirányzatnak (jelenleg a Nemzeti Tehetség Programnak) tett felajánlások is érvényben maradnak. Ez azt jelenti, hogy a 2018-ban (a kiemelt költségvetési előirányzatra nézve 2021-ben) és azt követő években technikai számra tett, formailag megfelelő nyilatkozatokat a NAV 2024-ben és utána is figyelembe veszi, mindaddig, amíg a rendelkező nem ad be újabb nyilatkozatot vagy korábbi nyilatkozatát nem vonja vissza.

2024.január 1-jétől nem vehető figyelembe a technikai számra tett, formailag megfelelő nyilatkozat akkor sem, ha a magánszemély az adóévet követő év május 20-áig – a 2024-es rendelkezési évben 2024. május 21-ig – nem nyújtott be személyijövedelemadó-bevallást vagy a benyújtott bevallása alapján nem keletkezett adóköteles, összevonás alá eső jövedelme.

A civil kedvezményezettek javára ugyanakkor továbbra is évenként kell nyilatkozni, mivel ezeket a felajánlásokat csak egy alkalommal, a rendelkezés évében veheti figyelembe a NAV.

Az szja 1+1%-áról rendelkező dönthet úgy, hogy a NAV közölje nevét és elérhetőségét a megjelölt civil kedvezményezettel. Ezeknek az adatoknak a megadása és az adatkezelési hozzájárulás önkéntes, tehát nem feltétele az érvényes rendelkezésnek.

2024. januárjától a rendelkező a NAV honlapján azt is megtekintheti, hogy az idén megjelölt kedvezményezett részesült-e a felajánlott összegből. Ha elektronikus tárhelye is van, a NAV elektronikusan is tájékoztatja a felajánlott összeg kiutalásáról.

—–
Forrás: NAV

[1] A lelkiismereti és vallásszabadság jogáról, valamint az egyházak, vallásfelekezetek és vallási közösségek jogállásáról szóló 2011. évi CCVI. törvény 7. § alapján vallási közösség: a vallási egyesület, a nyilvántartásba vett egyház, a bejegyzett egyház és a bevett egyház.


Kapcsolódó oldal:

Add az SZJA 1%-át a Mikulásnak! 

  • gazdaság

CAAA

CAAA-rendszer: Core Activation, Alignment, and Awareness

A CAAA  egy olyan rendszer vagy módszer, amelyet az emberek testtartásának javítására vagy helyes testtartás elérésére használnak. A „Core Activation” a magösszpontosítást vagy a maghasználatot jelenti, ami az izmok mélyebb rétegeinek aktiválását foglalja magában, például a törzs izmainak erősítését a jobb testtartásért. Az „Alignment” az optimális testtartás vagy testhelyzet elérését és fenntartását jelenti. Az „Awareness” pedig az öntudatosságot vagy figyelem központba állítását jelzi, hogy az egyén tudatosan legyen jelen testtartásával és testmozgásával kapcsolatban.

Kapcsolódó oldal:
CAAA-rendszer

  • egészség, tudomány

Coca-Cola

A Coca-Cola, röviden Coke, az egyik legismertebb üdítőitalmárka a világon.

Elsőként 1886-ban Atlanta városában alkotta meg John S. Pemberton gyógyszerész, kezdetben mint gyógyhatású szénsavas ital. A márkát hamarosan az üdítőitalok iparágának ikonikus szereplőjévé tette az egyszerű, mégis megismételhetetlen receptje és határozott marketingstratégiája.

A Coca-Cola alapvetően cukrozott szénsavas víz, melyet karamell színűséggel és egyedi aromával ízesítenek. A termék sokak számára kulturális ikon, szorosan kapcsolódik az amerikai életmódhoz és a globális popkultúrához. Az évtizedek során a Coca-Cola számos változatban és kiszerelésben jelent meg, például diétás vagy cukormentes változatokban, továbbá gyümölcsízekkel és koffeinmentes opciókkal is kapható.

A márka erős reklám- és szponzorációs jelenléttel rendelkezik, és számos világszerte ismert kampányt indított. A Coca-Cola globálisan elérhető, és számos országban gyártják és forgalmazzák, így egyike a világ legnagyobb és legbefolyásosabb márkáinak.

Ajánlott oldalak:
A Coca-Cola születésnapja
A Coca-Cola Mikulás

  • gazdaság, marketing és kommunikáció

Comme il faut

(francia eredetű szó, kiejtése: komilfó, komi-il-fó) határozószó: illendően, illedelmesen, illemszabályoknak megfelelően (viselkedik); melléknév: mintaszerű, kifogástalan (viselkedés); átvitt értelemben: jólnevelt; szabályszerű, de önállótlan, eredetiség nélküli

Kapcsolódó oldal:
Ez bizony „comme il faut”!

  • kultúra, nyelvészet

társadalmi célú reklám

Társadalmi célú reklám (TCR) olyan kommunikáció, melynek célja társadalmi ügyekre való figyelemfelhívás vagy társadalmi változás elősegítése. Nem üzleti érdeket szolgál, hanem társadalmi célokat, például környezetvédelmet, egészségügyi tudatosságot vagy szociális egyenlőséget. A társadalmi célú reklámok körébe nem tartoznak a politikai reklámok, a közvetlen politikai üzenetek.

A TCR segíthet tudatosságot növelni és pozitív viselkedési változásokat előidézni. Célcsoportjai változatosak, lehetnek általános közönség, speciális csoportok vagy döntéshozók. A TCR célközönségét különböző médiumokon, például televízióban, rádióban, közösségi médiában vagy kültéri hirdetéseken keresztül éri el.

Társadalmi célú reklám olyan közvetlen reklámcélokat nem szolgáló, ellenérték fejében vagy anélkül közzétett felhívás vagy közérdekű üzenet, amely valamely az általános társadalmi és közösségi érdeket célzó közérdekű cél elérése érdekében kíván hatást gyakorolni a médiaszolgáltatás nézőjére, hallgatójára, a médiafogysztóra.

Példák közé tartoznak az „Éljen a föld!” kampányok, a dohányzásellenes reklámok, vagy az egyenlőségért küzdő mozgalmak kommunikációja.

A társadalmi célú reklám és a politikai reklám közötti különbség (id.)
„A Kúria utalt arra, hogy a társadalmi célú reklám és a politikai reklám közötti alapvető különbség az, hogy az előbbi közérdekű cél elérése érdekében kíván hatást gyakorolni a médiatartalom nézőjére (hallgatójára), az utóbbi célja a párt, mozgalom vagy a kormány népszerűsítése, illetve a támogatásra való ösztönzés.” (Kvk.IV.38.133/2016/2. számú határozat [10] )

Kapcsolódó oldal:
Társadalmi célú reklám (X)  

  • marketing és kommunikáció

aranyköpés

Az „aranyköpések” kifejezés olyan rövid, tömör mondásokat takar, ami mögött gyakran mélyebb bölcsesség és élettapasztalat rejlik. Ezek a mondatok képesek összefoglalni bonyolult élethelyzeteket, vagy egyszerűen csak adnak egy kis ötletet vagy inspirációt mindennapi életünkben.

Ajánlott oldal:
Aranyköpések, Aranyzoltan.hu

  • filozófia, nyelvészet

Szállodai csillagok

Mit jelentenek a szállodai csillag jelölések?

A szállodai csillagok általában egy szálloda minőségét és szolgáltatásait jelzik. A csillagos besorolás rendszerének pontos jelentése országonként változhat, de általában minél több csillagot kap egy szálloda, annál magasabb színvonalat és szolgáltatásokat nyújt. Az alábbiakban egy általános értelmezést találsz:

Egy szálodai csillag: Alapvető szolgáltatásokat biztosító, egyszerű szállás.
Két szálodai csillag: Kényelmi szolgáltatásokkal ellátott, átlagos színvonalú szálloda.
Három szálodai csillag: Jó minőségű szállás, szélesebb körű kényelmi szolgáltatásokkal.
Négy szálodai csillag: Magas színvonalú szálloda, kifinomult szolgáltatásokkal és kényelmi lehetőségekkel.
Öt szálodai csillag: Luxus kategóriába tartozó, kiemelkedő minőségű szálloda, minden luxust kínálva a vendégeknek.

Ez csak egy általános jelölés, és a szállodák egyes országokban vagy régiókban eltérő szabványok szerint kaphatnak csillagbesorolást. Fontos lehet tehát ellenőrizni, hogy az adott ország vagy régió milyen kritériumokat alkalmaz a csillagos besorolásra.

A témáról bővebben:
Csillagok: szállodai minőségi útmutató
A szállodai csillagok világa

  • kultúra

Unoka

Az „unoka” egy családi kapcsolati kifejezés, amely azt jelenti, hogy a saját gyermeked gyermekére utal. Tehát az „unoka” a te unokád vagy unokáid. Például, ha te vagy a nagyszülő, az unokád a te gyermeked gyermekét jelenti.

A családban az unoka a nagyszülők (a gyermek szülői) és az unokák közötti generációs kapcsolatot jelöli. Az unokák a nagyszülők gyerekeinek (szülők) gyermekei. Ez a kapcsolat az egyik legközelebbi és legkedvesebb a családban, és általában szoros kötelék alakul ki az unokák és nagyszülők között.

A témát sokoldalúan tárgyaló sorozat fut a Jóljárok Magazinban az Unokák címmel.

Példaként néhány darab ebből a sorozatból.
Unokák a nagyszülők életében: boldogságforrás vagy kihívás?
Unokák és a nagyszülők egészsége és jóléte
Az unokák és a nagyszülők mentális egészsége
Unokák és nagyszülők: a kapcsolat erősítése
Unokák és nagyszülők közötti kötelék

  • filozófia

Digitális lábnyom

A digitális lábnyom egy személy vagy szervezet online jelenlétének összessége és azon nyomoknak a gyűjteménye, amelyeket az interneten hagy. Ez a lábnyom lehet személyes adatok, például online tevékenységek, közösségi média használat, vásárlási szokások, vagy akár az általad létrehozott vagy megosztott tartalmak. A digitális lábnyom fontos
információforrás lehet az online viselkedés elemzésére, az egyének vagy szervezetek reputációjának értékelésére és az online biztonság megértésére.

A digitális lábnyomok gyakran automatikusan generálódnak minden online tevékenység során, például amikor böngészel az interneten, kommunikálsz e-mailen vagy közösségi médiában, vagy akár vásárolsz online. Ezek a tevékenységek nyomot hagynak maguk után az internetes szolgáltatások és platformok rendszereiben.

Fontos megérteni, hogy a digitális lábnyom nemcsak az egyénekre, hanem vállalatokra és szervezetekre is vonatkozik. A vállalatok digitális lábnyoma tartalmazhatja weboldalakat, hivatalos közösségi média fiókokat, ügyfél-visszajelzéseket és még sok minden mást.

A digitális lábnyom elemzése és kezelése kulcsfontosságú az online biztonság és adatvédelem szempontjából, valamint a személyes vagy vállalati online reputáció megőrzése érdekében. Ezért fontos tudatosan kezelni és ellenőrizni a digitális lábnyomot, például gondoskodni a biztonságos jelszavak használatáról, korlátozni az adatok megosztását, és rendszeresen ellenőrizni az online profilokat és tevékenységeket.

A témáról bővebben: Neked mekkora a digitális lábnyomod?

  • internet

támogatott tartalom

A „támogatott tartalom” általában olyan, szövegtartalmat jelent, amelyért egy vállalkozás vagy termék-, illetve szolgáltatásmárka fizet azért, hogy megjelenjen valamilyen online platformon, például közösségi média felületeken vagy blogokban. A támogatott tartalom lehet írott cikk, kép, videó vagy bármilyen más formátumú tartalom.

A támogatott tartalomnak (támogatott megjelenésnek) általában meg kell felelnie bizonyos feltételeknek, például:

Transzparencia: A támogatott tartalomnak egyértelműen jelezni kell, hogy fizetett tartalomról van szó. Ez lehet például egy „hirdetés” vagy „támogatott tartalom”, esetleg „X” jelzés a posztban vagy a bejegyzés mellett.

Kapcsolódás: A támogatott tartalomnak kapcsolódnia kell a márka vagy vállalat tevékenységéhez, termékeihez vagy szolgáltatásaihoz.

Minőség: A támogatott tartalomnak minőségi, releváns és értékesnek kell lennie az olvasók vagy nézők számára, nem csupán egy nyílt reklám.

A támogatott tartalom hasznos lehet mind a márkák, mind a közösségi média felhasználók számára:

Márkák számára: A támogatott tartalom lehetőséget nyújt a márkáknak a célcsoportjuk elérése és bevonása érdekében. Ez segíthet a márkák tudatosításában, termékeik vagy szolgáltatásaik promóciójában és a potenciális vásárlók felépítésében.

Közösségi média felhasználók számára: A jó minőségű támogatott tartalom lehet értékes és hasznos számukra, például, ha új információkat vagy termékajánlásokat nyújt.

A támogatott tartalom funkciója és feladata az, hogy összekösse a márkát vagy vállalatot az online közönségével, lehetőséget teremtsen a kommunikációra és a kapcsolatépítésre, valamint segítsen a márkák számára az online jelenlét és az eladások növelésében.

A támogatott tartalom megjelenését olyan cégek veszik igénybe, amelyek szeretnék növelni a márkájuk láthatóságát és tudatosságát az online térben, valamint bevonni és érdekeltté tenni a közönséget a termékek vagy szolgáltatások iránt.

Vannak specializálódott támogatott tartalom szolgáltatók, akik segítenek a márkáknak a támogatott tartalom létrehozásában és terjesztésében. Ezek a szolgáltatók általában kreatív ügynökségek vagy digitális marketing ügynökségek lehetnek, akik szakértők a tartalomgyártás, a közösségi média és a marketing terén.

Kapcsolódó szócikkek:
médiamegjelenés
online médiamegjelenés
szerkesztőség

Ajánlott oldal:
Támogatott tartalom kihelyezés (X)

 

  • keresőoptimalizálás, marketing és kommunikáció

TISZA Párt

Tisztelet és Szabadság Párt (röviden TISZA, Tisza Párt) egy magyarországi politikai szervezet, amelyet Egerben alapítottak 2021-ben. A párt évek óta létezik, és egykori egri fideszes politikusok is közöttük voltak az alapítók között, első alkalommal a 2022-es országgyűlési választáson indított jelölteket.

Mostanára azonban Magyar Péter vette át a párt irányítását, és őt választották meg alelnökké is. Érdekesség, hogy a TISZA korábban nem indult választásokon, de most már Magyarral a 2024. június 9-i Európai Parlamenti választásra és az önkormányzati voksolásra is bejelentkezett

A párt nevének hivatalos nyilvántartásba vételét Magyar Péter kérte a Nemzeti Választási Bizottságtól. A TISZA egy ideológiamentes, jobbközép párt, amelynek célja a politikai szabadság és tisztelet előmozdítása. Bár a párt eddig viszonylag ismeretlen volt, most új lendületet kapott Magyar Péter vezetésével.

Kapcsolódó oldalak:
Mi az a TISZA párt? Minden, amit eddig nem tudtunk Magyar Péter új szervezetéről, Index.hu
Magyar Péter Pártja: Tisztelet és Szabadság Párt, HVG.hu
A Tisztelet és Szabadság Párttal indul a júniusi választáson Magyar Péter, Telex.hu

  • politika

Mélylink

A mélylinkeknek ma is fontos szerepük van az SEO-ban és a digitális marketingben. A mélylinkek olyan linkek, amelyek nem csak a weboldal főoldalára mutatnak, hanem a belső oldalakra vagy alkalmazásokra is. Ezek a linkek lehetővé teszik a keresőmotorok számára, hogy mélyebben behatoljanak egy webhely struktúrájába, és értékeljék annak tartalmát.

A mélylinkeknek számos gyakorlati hozadéka van:

  1. Jobb felhasználói élmény: A mélylinkek segítenek a felhasználóknak gyorsabban megtalálni a releváns információkat a weboldalon belül, növelve ezzel az oldalak közötti navigációt és a tartalomhoz való könnyű hozzáférést.
  2. Keresőmotorok rangsorolása: A mélylinkek segítenek a keresőmotoroknak az oldalak közötti relevancia értékelésében és rangsorolásában. Minél több minőségi mélylink mutat egy belső oldalra, annál magasabbra rangsorolhatja azt a keresőmotor az adott kulcsszavakra.
  3. Tartalom elosztása: A mélylinkek révén a tartalom elosztható és elérhetővé válik más webhelyek vagy online platformok számára, ami növelheti az oldal láthatóságát és hitelességét az interneten.
  4. Konverziók növelése: A megfelelően elhelyezett mélylinkek segíthetnek az értékesítési és konverziós emberek irányításában, –  ők azok a felhasználók, akik végrehajtanak valamilyen, a vállalkozás számára értékesként meghatározott műveletet az oldalon belül, – lehetővé téve számukra, hogy könnyebben megtalálják és vásárolják meg a kívánt termékeket vagy szolgáltatásokat.

Összességében a mélylinkek továbbra is kulcsfontosságúak az SEO-ban és a digitális marketingben, mivel segítenek a tartalomnak a felhasználók és a keresőmotorok általi hatékony elérésében és értékelésében.

Kapcsolódó kifejezések:
Digitális marketing
Linkelés

SEO

Kapcsolódó oldal:
Mélylink

  • keresőoptimalizálás, marketing és kommunikáció

NICHE

A „niche” kifejezés egy adott piaci résbe vagy szegmensbe való specializálódást jelent. Ha egy honlapot „niche” jellegűnek nevezünk, az azt jelenti, hogy a honlap célzottan egy specifikus témára vagy érdeklődési körre fókuszál, és általában kisebb, de nagyon elkötelezett közönségnek szól. Például egy fitness blog lehet a „fitness és egészséges életmód” niche-ben működő honlap, amely csak a fitness-sel és egészséges életmóddal kapcsolatos tartalmakat kínál.

A niche honlapok olykor hatékonyabbak a nagyobb és általánosabb témákat lefedő honlapokkal szemben, mert célzottabbak és specifikusabbak, így könnyebben meg tudják szólítani a közönségüket.

Viszont újabban a SEO szakemberek egy része úgy gondolja, hogy a Google hátrányosan kezeli az olyan honlapokkal szemben a niche webegységeket, amelyeket a mesterséges intelligencia tömegtermékeivel, mint bejegyzésekkel turbózzák föl.

Részletesebben:
Bünteti-e a niche honlapokat a Google

Kapcsolódó oldalak:
Keresőoptimalizálás
SEO

 

  • keresőoptimalizálás, marketing és kommunikáció